Loading | טעינה

אנחנו בימים רעים. מלחמה, מתח יום יומי ומוות רב, בעיקר מעבר לגבול הצמוד אלי, שם בעזה. לבי נמצא עם תושבי עזה, הסובלים מהפגזות צה״ל, הפגזות שמביא עליהם שלטון החמאס האכזר, אשר הופך את חיי התושבים ברצועה לגיהינום ומשבש את חיי תושבי מדינת ישראל מדרום לצפון. לא אכנס במסגרת הבלוג לניתוחים פוליטיים והצעות למנהיגים. אלו עסוקים בלצבור עוד כוח ופופולריות. בינתיים מוטלת עלינו המשימה לבער מקרבינו את כל הגזענות והקנאות. 

פרשת פנחס

פנחס בן אלעזר עומד במרכזה הפרשה הנוכחית וכבר פגשנו בו בשבוע שעבר בסוף פרשת בלק. לא קל לי עם הבחור הזה, ואני לא הראשון. הוא נכדו של אהרון הכהן, מועמד להמשיך את שושלת הכהונה וההנהגה הרוחנית של עם ישראל והוא זוכה להכתרה רשמית בפרשה שלנו בעקבות מעשה קיצוני בתוך מציאות קיצונית. בני ישראל חונים במקום שנקרא שיטים בארץ מואב ושם הם מתחילים, (שוב) ללכת אחרי פולחני העבודה הזרה אשר הם פוגשים. הפעם הפולחן האלילי מתרכז סביב בעל-פעור, האל הנוכרי המקומי, ויחד עם זאת, לוקחים להם בני ישראל נשים נוכריות לסיפוק צורכיהם המיניים, אשר משולבים בתוך הפולחן האלילי המתועב. סדום ועמורה ממש.

השיא מגיע כאשר אדם בשם זמרי בן סלוא לוקח אישה מדיינית ולעיני כל העם, פתח אוהל מועד הקדוש, בועל את האישה לאור יום. משה וזקני העם עומדים ובוכים לנוכח המראה המזעזע.

אז קם פנחס בן אלעזר בן אהרן, לוקח בידו רומח ורוצח את הזוג לעיני כל העם. בעקבות המעשה הזה, אלוהים משבח את פנחס ומכריז: ״פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי.  לָכֵן, אֱמֹר:  הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם.  וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם….״.

האם מציאות קיצונית יכולה להצדיק קנאות? הקנאות היום היא הגורם המרכזי להרס, חורבן ומוות בארץ ישראל. אז איך מתמודדים אתה כאשר היא מופיעה כתופעה חיובית בספר הספרים?!

קודם כל, צריך להירגע. התנ״ך איננו סוף פסוק בהבנת התנ"ך. יש עוד דורות של פרשנים אשר עומדים לרשותנו במשימת החיפוש אחר האור במקורות ישראל. אני רוצה להתעכב אצל חז״ל, אשר הצמידו לכל פרשת שבוע הפטרה, שזה קטע מתוך ספרי הנביאים או הכתובים שנספח לכל פרשה מהתורה ונקרא בבית הכנסת יחד עם הפרשה בשבת.

חז״ל הבינו שהמעשה של פנחס הוא חריג ואף ביקרו אותו על מידת הקנאות, למרות כוונותיו הנכונות אשר זיכו אותו בתהילה. הם הבינו שאסור שהקנאות תיהפך לשיטה בה פועלים אנשים על מנת להשיג את מטרותיהם, אפילו אם יש בהם גרעין של צדק.

לכן הצמידו לפנחס, הקנאי, קנאי אחר, מתוך ספר מלכים א, הלא הוא אליהו התשבי, אותו נביא אשר קופץ אלינו לביקור בליל הסדר.

גם אליהו מתואר כקנאי ואף מעיד על עצמו ״.וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת..״. מעשה הקנאות של אליהו הוא בטבח שערך בנביאי הבעל אשר פולחניהם הוכנסו למקדש וזכו לתמיכה ע״י איזבל, אשתו המרשעת של אחאב, מלך ישראל באותה תקופה. לאחר שאליהו מנהיג את מעשה הטבח בעובדי האלילים, הוא בורח למדבר מפני חמתה של איזבל.

שם, בהר חורב, הוא מקבל שיעור גדול במידת המתינות וענווה, שיעור המהווה תשובה ומשקל נגד להתנהגותו הקנאית;

״ וַיֹּאמֶר, צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְהוָה, וְהִנֵּה יְהוָה עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְהוָה, לֹא בָרוּחַ יְהוָה; וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ, לֹא בָרַעַשׁ יְהוָה. וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ, לֹא בָאֵשׁ יְהוָה; וְאַחַר הָאֵשׁ, קוֹל דְּמָמָה דַקָּה״ (מלכים א, יט,יא)

פסוקים אלה הם מסתוריים ונתונים לאין ספור כיווני פרשנות. אני רואה בהם את אותה תשובה חינוכית למי שבוחר בדרך הקנאות. גם אם אתה חושב שמעשיך הם צודקים ונכונים, הקנאות היא לא הדרך של אלוהים, לא הדרך של האמת. כי האמת איננה ברוח גדולה, לא ברעש גדול ולא באש. האמת נמצאת בקול דממה דקה, אשר מצריכה מהאדם איפוק, אורך רוח ונכונות להסתכל בצורה מורכבת על המציאות, אם בכוונתו לשנות אותה.

 אני מאחל לנו שנסתכל אל המציאות ללא רוח, רעש ואש ובייחוד, ללא קנאות מיותרת. רק אמונה בלתי מתפשרת בשיווין ערך האדם תיתן ליושבי ארץ ישראל תקווה ומוצא מן המצר הנוראי שממיתים עלינו היום רודפי המלחמה, רוצחי השלום, הערבים והיהודים. אני מקווה לכתוב שבוע הבא כשעשן הקרבות כבר התפזר ויעלם, ונוכל להמשיך לבנות עתיד טוב לשני העמים.

שבת שלום, שבת שמחה, שבת של תקווה חדשה לכל יושבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>